اضطراب و استرس دوران بارداری

آیا داشتن اضطراب و استرس در دوران بارداری امری عادی است ؟
بارداری همهٔ ما را دچار نوعی نگرانی می‌کند ، می‌دانید علت آن چیست ؟ یک زندگی درون شما در حال شکل گرفتن است . طبیعی است که نسبت به آنچه می‌خورید ، می‌نوشید ، فکر می‌کنید ، حس می‌کنید و انجام می‌دهید ، نگران باشید . همچنین نگرانی شما درباره سلامت کودک ، نحوه تاثیر گذاری او بر زندگی ، روابطتان و نیز انجام صحیح وظیفه مادری کاملاً طبیعی است . اما اگر اضطراب و نگرانی به کلی ذهنتان را به خود مشغول کرده و مدام بر کار‌های روزانه شما تاثیر می‌گذارد ، باید به دنبال راه بهتری باشید .
در شروع کار ، ترس و اضطرابتان را با ملایمت با همسر خود در میان بگذارید . حتی اگر دربارهٔ او باشد . احتمال دارد که او هم نگرانی‌های خودش را داشته باشد . اگر خیلی راحت راجع به اضطرابتان صحبت کنید ، هر دوی شما احساس بهتری خواهید داشت . می‌توانید روی حمایت دوستان و اعضای خانواده نیز حساب کنید . سایر مادران باردار نیز می‌توانند کمک معنوی خوبی برای شما باشند . زیرا آن‌ها هم احتمالاً‌‌ همان نگرانی‌های شما را تجربه می‌کنند . اگر اضطراب زیادی دارید یا دلایل خاصی برای نگرانی درباره سلامتی کودکتان وجود دارد ، نگرانی خود را با پزشک در میان بگذارید . اگر بعد از صحبت کردن با پزشک و انجام آزمایش ، باز هم نگران سلامتی کودکتان هستید ، مشاورهٔ تخصصی می‌تواند کمکتان کند تا اضطراب خود را به حداقل برسانید .

 

 

در حال حاضر استرس زیادی در زندگی ام وجود دارد . آیا این مساله بر کودکم تاثیر خواهد گذاشت ؟
با اینکه فشار‌های روزانه بخشی از زندگی امروزه است ، اما بالا بودن میزان استرس می‌تواند باعث افزایش احتمال زایمان زودرس و یا تولد نوزادی سبک وزن شود . اگر عادت دارید که از اطرافیان مراقبت کنید یا %۱۱۰ از وقت خود را به کار اختصاص می‌دهید ، ممکن است در اولویت قرار دادن خود ، در نظرتان غیر طبیعی و حتی خودخواهانه جلوه کند . اما مراقبت از خود ، یک بخش اساسی مراقبت از کودکتان است . کاهش اضطراب یا یادگیری غلبه بر اضطراب ، بارداری سالمتری را به همراه خواهد داشت .

 

روش‌هایی برای غلبه بر استرس و کاهش اضطراب در خانه و محل کار :
۱) نه گفتن را تمرین کنید . زمان آن فرا رسیده که این تصور را که از عهدهٔ انجام همه کار‌ها بر می‌آیید ، کنار بگذارید . آرمان‌های ایده آلیستی خود را ترک کنید . از فشار کارهای روزانه بکاهید و خودتان را عادت بدهید که از دوستان و عزیزانتان کمک بگیرید .

 

۲) وظایف‌تان در خانه را تقلیل دهید و از اوقات فراغتی که از این طریق به دست آورده‌اید ، برای استراحت بیشتر و کتاب خواندن استفاده کنید .

 

 ۳) هر بار که امکان داشتید ، از مرخصی استعلاجی استفاده کنید . یک روز یا یک بعد از ظهر استراحت در خانه به شما کمک می‌کند تا هفتهٔ سختی را که در پیش رو دارید ، راحت‌تر سپری کنید .

 

  ۴) ورزش‌هایی مانند یوگا و حرکات کششی که نیاز به تنفس عمیق دارند ، انجام دهید .
    به طور منظم ورزش کنید. برای مثال شنا یا پیاده روی را امتحان نمائید.

 

۵) سعی کنید از رژیمی سالم و متعادل استفاده کنید تا نیروی جسمانی و عاطفی مورد نیازتان تامین شود .

 

۶) زود‌تر به رختخواب بروید . بدن شما برای تغذیه کودکتان بیش از گذشته کار می‌کند و نیاز به خواب بیشتری دارد .

 

۷) از افزایش بیش از حد بار اطلاعاتیتان جلوگیری کنید . خواندن کتاب‌هایی درباره بارداری ، جستجو در اینترنت و گوش دادن به داستان‌های دوستانتان درباره بارداری خوب است ، اما از غرق شدن در مطالب نگران کننده‌ای که ممکن است در دوران باردرای رخ بدهند ، اجتناب ورزید . در عوض بیشتر به احساستان و اتفاقاتی که در زمان حال می‌افتد ، توجه کنید . اگر در موقعیت دشواری هستید ، گذران وقت با دیگر مادران ، از فشارهایی که بر شما وارد می‌شوند ، می‌کاهد . بسیاری از خانم‌های باردار در اینترنت گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند که در آن‌ها بحث و تبادل نظر انجام می‌شود .

 

۸) اگر دچار استرس غیر عادی هستید و احساس می‌کنید که به آخر خط رسیده‌اید ، از پزشکتان بخواهید که شما را به یک روان درمان معرفی کنند . روان درمان بهتر می‌تواند میزان اضطراب شما را ارزیابی کرده و تشخیص بدهد که شما برای بهبودی به چه چیزی نیاز دارید . به دقت به سخنان او گوش کنید . کمک گرفتن در دوران بارداری ، از شما و کودکتان در برابر خطرات غیر ضروری حمایت کرده و احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان را نیز کاهش می‌دهد .

 

دسته بندی ها: بارداری

هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید !

پاسخ دهید

توجه: نظرات مدیریت سایت تا آنجا که بتواند از ویرایش یا حذف نظرات ارسالی توسط کاربران خودداری خواهد کرد ، مگر اینکه پیام مورد نظر دارای کلمات رکیک و مغایر با محدوده تعیین شده در قوانین سایت باشد .

آدرس پست الکترونیک شما هرگز منتشر نخواهد شد. قسمت های ضروری با * نشانه گذاری شده اند

*
*