دلایل تکرر ادار در دوران بارداری

دلایل تکرر ادار در دوران بارداری :
تکرر ادرار جزو شایعترین علائم اولیه حاملگی است که حدودا از هفته ششم حاملگی شروع می شود . عمده ترین دلیل تکرر ادرار افزایش حجم خون در حاملگی است که سبب افزایش ادرار می شود . بزرگ شدن رحم در ادامه حاملگی نیز ممکن است سبب فشار بر روی مثانه و تکرر ادرار شود .

 

بعضی عقیده دارند که در سه ماهه دوم با رشد رحم به خارج از لگن تکرر ادرار کمتر می شود ولی تحقیقات شواهدی در این زمینه نشان نداده اند . واقعیت این است که تکرر ادرار در سه ماهه دوم ممکن است اصلاً کم نشود . در یک مطالعه که در آن زنان حامله دفعات و حجم ادرار خود را اندازه می گرفتند ، محققین دریافتند که هم تعداد دفعات و هم حجم ادرار در طول حاملگی افزایش می یابد و کاهشی در سه ماهه دوم دیده نمی شود.

 

 

چگونه می شود دفعات ادرار کردن را کم کرد ؟
سعی کنید چای و قهوه کمتر مصرف کنید . زیرا این مواد تا حدی مدر ( زیاد کننده ادرار ) هستند . همچنین برای اینکه تعداد دفعات دستشویی رفتن در شب را کم کنید روزها مقدار زیادی آب بنوشید ولی در ساعات قبل از خواب آب ننوشید . یک راه دیگر این است که هنگام ادرار کردن کمی به جلو خم شوید تا مثانه کاملاً تخلیه شود. بیشتر از اینها کار دیگری نمی توان کرد . به قول یکی از مادران ” طبیعت به این شکل دارد مادر را به بیدار شدن های شبانه بعد از بدنیا آمدن کودکش عادت می دهد !”

 

 

چه زمانی تکرر ادرار مشکلی جدی محسوب می شود ؟
در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار کردن و یا در صورتی که بعد از ادرار کردن همچنان احساس نیاز به دستشویی رفتن دارید به پزشک مراجعه کنید . اینها ممکن است علائمی از عفونت ادراری باشند . عفونت های ادراری شایعترین عفونت های باکتریال در زنان حامله هستند و در صورتیکه درمان نشوند می توانند سبب عفونت کلیه و زایمان زودرس شوند .

 

 

آیا ” نگه داشتن ” ادرار سبب بی اختیاری می شود ؟
بسیاری از زنان در طول حامگی دچار ” بی اختیاری فشاری ” می شوند . در این نوع بی اختیاری ، هنگام سرفه ، خنده ، عطسه و بلند کردن اجسام سنگین مقداری ادرار از مثانه خارج می شود این عارضه در سه ماهه سوم شایعتر است . برای جلوگیری از این عارضه بهتر است قبل از پر شدن بیش از حد مثانه ، به دستشویی بروید .

 

انجام ورزش های کگل ( تمرینات یا ورزش‌های کگل ، ورزش‌هایی برای تقویت عضلات حمایت‌ کننده مجرای ادراری ، مثانه ، رحم ، راست روده ( رکتوم ) ، مقعد و واژن در کف لگن هستند . ) که سبب تقویت عضلات کف لگن می شود نیز می تواند به کاهش بی اختیاری فشاری کمک کند . بهتر است ورزش های کگل را در اویل حامگل شروع کنید و تا بعد از زایمان ادامه دهید . ( در واقع اگر غیر از زمان حامگلی نیز این ورزش ها را انجام دهید بسیار مفید خواهد بود . ) به خاطر داشته باشید که قبل از شروع ورزش مثانه خود را تخلیه کنید . در صورت نیاز می توانید از پد نیز استفاده کنید .

 

 

تکرر ادرار تا چه زمانی ادامه می یابد ؟
تکرر ادرار به فاصله کوتاهی پس از زایمان برطرف می شود . چند روز اول بعد از زایمان حجم و دفعات ادرار زیاد می شود زیرا بدن در حال دفع مایعات اضافی است که در طول حاملگی در بدن جمع شده است . ولی بعد از چند روز وضعیت به حالت زمان قبل از حاملگی بر می گردد .

 

دسته بندی ها: بارداری

هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است ، شما اولین نفر باشید !

پاسخ دهید

توجه: نظرات مدیریت سایت تا آنجا که بتواند از ویرایش یا حذف نظرات ارسالی توسط کاربران خودداری خواهد کرد ، مگر اینکه پیام مورد نظر دارای کلمات رکیک و مغایر با محدوده تعیین شده در قوانین سایت باشد .

آدرس پست الکترونیک شما هرگز منتشر نخواهد شد. قسمت های ضروری با * نشانه گذاری شده اند

*
*